amen

18 december, 2008

jag försökte låta bli (obs: lögn) men jag måste kommentera.

amen

bilden är tagen i en kyrka i seattle.

för det första: presens particip-ändelse i första ordet? please. imperativ om jag får be.

för det andra: infinitivformen välsigna kräver naturligtvis infinitivmärket att framför. konjunktivböjningen välsigne hade passat bättre.

för det tredje: objektet du ska stå i objektskasus ackusativ, dvs dig. obviously.

bakläxa för amerikanerna, med andra ord.

(jag har feber, ni får ursäkta. och det är visst korrekt att blanda in engelska såhär! (hur skulle de annars förstå och bättra sig?))

bild från tjuvtittat.se

2 Responses to “amen”

  1. Svenskläraren Says:

    Imperativ ska det väl inte vara? Då blir det ju ”välkomna” och inte ”välkommen” vilket det måste vara i singular (och texten riktar sig ju till ett ”du” och inte ett ”ni”. Oavsett detta ska man inte uppmana andra att välkomna folk så imperativ fungerar inte riktigt hur som haver). Perfekt particip ligger nog närmre till hands. Och infinitivformen skulle jag säga saknar ett hjälpverb snarare än ett infinitivmärke (”att”). Men annars så!

  2. Tuss Says:

    vafan! jag var ju jätteduktig. men tack för rättningen! ;) kan ju upplysa nyfikna om att jag hade ett mycket svagt g på den tentan.


Kommentera

