filmen om min hjärna

29 juni, 2009

FMRI_

1. jag ska nog inte bli astronaut i alla fall. 2. det är inte personen på bilden som har skrivit texten.

jag är med i en studie kring närminne och uppmärksamhet som en doktorand på universitetet gör.

jag har därför tillbringat den jättevarma morgonen på det stora stora sjukhuset. där låg jag med mitt huvud i en tunnel, fastspänd och med öronproppar, plastglasögon och hjälm. det kallas fMRI eller MR eller funktionell magnetresonansavbildning eller ‘åbäket som för oväsen’. jag överlevde för jag hade inga implantat eller piercingar eller ens en liten gnutta smink. tur! på köpet får jag en gratis kontroll av hjärnan utförd av läkare + en bild på min fina hjärna kanske så småningom + lite pengar, förstås.

bra grejer: uppgifterna som skulle lösas gjorde att all koncentration ägnades åt dessa istället för det faktum att jag låg på rygg i en liten tunnel. jag fick inte huvudvärk av låneglasögonen. rummet var svalt. det kliade ingenstans.

dåliga grejer: sjuklingar överallt. en man låg och jämrade sig oavbrutet i rummet intill väntrummet. hur orkar nån jobba i den miljön?

nu får jag äta dagens andra frukost! sen blir det en sväng ner till biblioteket eller älven eller nåt. bort ska jag iaf.

2 Responses to “filmen om min hjärna”

  1. Robert Says:

    Hur någon orkar jobba i den miljön? Enkelt. Tricket är att ha hand om så pass många av de där jämrande sjuklingarna, att man måste stressa omkring i över ljudets hastighet (~340 m/s) för att hinna med allt = De jämrande ljuden hinner inte ikapp en. Går ned i vikt gör man nog också. Och så får man ej glömma bort att man får leka med Åbäket, hur mycket man vill!

  2. Tuss Says:

    nåja, det skulle vara leken med åbäket som gör det värt, då. det var väl lite häftigt.


Kommentera

