”Allt är okej för en lingvist”

24 juli, 2009

Lingvistbloggen tipsar om Mikael Parkvalls medverkan i Tv4:s Nyhetsmorgon. Han var med och kommenterade den nya språklagen och i synnerhet Språkförsvarets JO-anmälan av Stockholms stads eventuella brott mot denna.

Jag gillar ju herr Parkvall som sagt, så jag länkar också. På sidan finns också hans svar på språkfrågor, det är intressant!

För övrigt är lagen ganska intressant den med… Har Sverige ett officiellt språk nu alltså? Det var väl i så fall på tiden?

(äntligen ett språknördsinlägg, tjoho!)

4 Responses to “”Allt är okej för en lingvist””

  1. Jocke Says:

    Vänta nu… Så enligt lagen har Sverige aldrig någonsin haft ett officiellt språk tidigare, inte ens från 1500-talet och framåt? O_o Oj, saker man lär sig av er spårknördar… :D

  2. Tuss Says:

    nepp, vi har liksom inte det. :) svenskan har ju fungerat som huvudspråk men det har inte varit bestämt att det är så. :p

  3. Jocke Says:

    och nu blev jag lite besviken, ingen kommentar om mitt stavfel som jag faktiskt omedveten hade skrivit… Känner mig lite orolig att jag är mer språkfascist än en språknörd… ;P

  4. Tuss Says:

    haha, men jag är för snäll för att påpeka stavfel förstår du väl. eller var det så att jag inte märkte? ingen vet… :p


Kommentera

