energi/materia

7 november, 2009

jag hade en fin skoldag igår. vi laborerade. syftet med detta är oklart, men det är säkerligen något i stil med att vi blivande lärare/pedagoger bör känna till lite basic fysik för att kunna förklara det för eleverna (om man inte nöjer sig med att referera till wikipedia, vill säga). hursomhelst så var det roligt.

DSC01505

vilken isbit skulle smälta fortast? vi trodde fel.

DSC01511

varför sprider sig färgen fortare i varmt vatten?

DSC01508

det var roligast att pipetta i färgen, haha. jag var som ett barn. ...jag önskar mig en pipett i julklapp.

och så eldade vi papper och stålull och trä, omvandlade lägesenergi till rörelseenergi till värme, diskuterade big bang osv. jag kan inte förstå big bang, det är inte möjligt. hur kan det inte ha funnits tid och rum innan, och vad var det då som fanns och liksom… sprängdes? den där punkten som började expandera, var fanns den? jag fattar inte.

wikipedia säger ”Termen i sig är dock missvisande då det inte handlar om en explosion av materia i en tom rymd utan istället om en expansion av rummet självt som materien befinner sig i”. jaha? då fanns det väl rum.

äsch.

på tisdag har vi nästa lab, den heter frön/växter och då ska vi dissekera blommor eller nåt.

*

efter lektionen gick några av oss på epp på nh, very nice mhm!

DSC01517

jag drack vin + fruktsoda. kickan drack öl.

sen handlade jag mat onykter. det var svårt.

och ännu mer sen kom mika och åt upp min gröt, såg idol och bjöd på rabarberpaj med glass. det såg konstigt ut men var väldigt gott ändå. rabih åkte ur idol, då hurrade vi.

nu ska jag resa mig upp.

7 Responses to “energi/materia”

  1. Roger Says:

    Ååå. Experiment är festligt. Du kan ju visa på Mpemba effekten. Den som visar att varmt vatten fryser snabbare än kallt. Det är döpt efter den Tanzanianska (hm, vad sjutton kallar man någon från Tanzania?) högskolepojken som påvisade detta 1969. Du kan läsa massa rolig teori om det här: http://math.ucr.edu/home/baez/physics/General/hot_water.html Det är ett väldigt fräsigt experiment iaf.

    Och man ska alltid handla onykter. Det är roligare. Exempelvis så låter saker mycket roligare. Till exempel så kan man komma på såna roliga ordvitsar som att det heter Dangerouswiener. Hm, nu när man skriver det så låter det inte så kul. Men aja.

    • Tuss Says:

      det låter som hittepå. varmt vatten kan väl int frysa! hihi…

      jag äter inte korv. annars hade det säkert varit roligt. ja, helt säkert!

  2. Robert Says:

    ”Universe” av Kaufmann och Freedman har ett väldigt bra kapitel om big bang, humm hummmm hum. För den som önskar fördjupa sig, humm humm hummm. Är det bara jag som hör ett skumt, hummande ljud? Hummmm …

  3. Tuss Says:

    humm. sammanfatta den åt mig. hummmm.

  4. Robert Says:

    Orkar inte, den står.. ända.. där.. borta… i bokhyllan.. Men jag funderar på att läsa fler astronomikurser om en termin eller två, återkommer med utförligare svar om något år!

  5. M Says:

    Hej. Jag läser också till fritidspedagog, detta utdöende yrke. Du har en inspirerande och spännande blogg i mitt tycke.


Kommentera

