tanken som räknas

11 november, 2009

Det är somliga dar
som man vänder sig om
och känner hur allting försvinner
Hur man jagar och far
Hur man snålar och spar
Hur man lever så mycket man hinner

den första av eländesveckorna har nu hunnit halvvägs. mina böcker har inte kommit, jag funderar på att skippa lektionen imorgon för att hinna läsa ikapp, jag är stressad och har ofrivilligt ledigt ikväll pga just bokbristen. jag borde städa akvariet men jag orkar inte. jag skulle kunna städa rummet vilket ju är en av mina favoritsysselsättningar men jag orkar inte.

men jag tar mina vitaminer.

Jag kan leva som vem som helst
om jag tar mina mediciner

igår gick jag 9600 steg. det var duktigt. idag ca 5000. om jag håller mig kvar över 5000 som medel den här veckan är jag jätteduktig.

imorgon ska jag träffa en studievägledare för att diskutera mina valmöjligheter. jag ska kanske bli kombinerad fritidspedagog och lärare av något slag. det vore bra det. jag vill undervisa, men inte bara. eller vill jag bara? ska undersöka möjligheten att byta inriktning också. sen blir det tänktänktänk tills jag vet vad jag ska göra.

Hjärter Dam, hur är du
Har du samlat dig nu
Har du funnit din mening i livet?

idag hade vi tre föreläsningar som dumma jag gick på i stället för att läsa i undergångsboken. den första var om biodiversitet, den andra om skogsskötsel och den tredje om energi och materia. man kan undra vad jag håller på med egentligen. det känns som om jag ska bli biolog eller skogsvårdare eller astronom nu. det vill jag inte. jag vill vara biofil.

en bra grej med föreläsningarna var att vi blev väldigt kreativa. mycket fint klotter i böckerna. kickans bild finns på facebook. riktigt så stolt blev inte jag. jag fotade mitt block, min kaffemugg och kurvan för hur pappersanvändningen i världen har ökat sedan 1961. den var inte fascinerande.

jag lärde mig lite mer om big bang. jag kan fortfarande inte förstå hur tid och rum inte kan existera, men det är ju faktiskt en sak som vi inte vet egentligen. vad som fanns innan. jag kan leva med att ingen vet.

och relativitetsteorin sen! det är ju galet. och häftigt.

nu ska jag sluta fulblogga och göra följande: ta upp edgar ur baljan och ner i akvariet, borsta tänderna, lägga mig under täcket.

Lite mat och ett hem
Ett glas vin och en vän
Allt annat känns så överdrivet

lyssna här

8 Responses to “tanken som räknas”

  1. Roger Says:

    Jag tror du gillar Winnerbäck.

    Anyhew. Edgar heter betjänten i Aristocats. Vi måste bryta av från de här jättestora existensiella frågorna och fokusera på sånt som är viktigt. Som Disney exempevis.

  2. Jocke Says:

    Astronomi is da shit!

    Det är inte det att rumtiden inte fanns, utan snarare att Big Bang var ett ögonblick av inflation bortom vår fattningsförmåga. Rumtiden fanns redan före, men den existerade som en liten punkt, en del säger att den till och med saknade utsträckning.
    Det var själva rummet som genomgick denna inflation och expanderade på samma sätt som när man blåser upp en ballong.
    Tänk dig universum som ytan på en ballong.
    Det är bara ytan som räknas, det som är innanför och utanför har ingenting med universum att göra.

    Intighet är ett abstrakt begrepp utan någon egentligen betydelse för universum. Det som inte existerar, existerar helt enkelt inte. :P

  3. Tuss Says:

    @Roger: vad bra, jag ska nämligen se honom live för tredje gången om två veckor så det vore lämpligt det.
    angående edgar så är det ju det ultimata namnet på ett nu levande husdjur, wouldn’t you say? det ultimata bland döda hade min hamster som hette duga.

    @Jocke: åh, jag visste väl att du skulle flika in med expertkunskaper ^^
    om den där punkten fanns på riktigt i rum så är jag med. rum kan säkert expandera, eller det gör det ju uppenbarligen. fast jag är ändå intresserad av det som inte finns, jag tror att det kan vara något spektakulärt!

  4. Roger Says:

    Hahaha… Johan Glans… ”Här har ni en som heter Duga”. Han ville också få en sån och döpa honom till Målsman.

    Och på tal om universum och allt sånt där. Läs Kosmos av Stephen Hawkins. Den är grym! Det är en liten gumma där som tror att universum består av en massa sköldpaddor som är staplade på varandra, det kanske är en teori som passar dig?

  5. Tuss Says:

    haha, jaså? jag kom på namnet alldeles själv så jag tror att herr glans bara härmas.
    åh, det ska jag göra. den finns här på universitetet men är utlånad, jag får köa :)

  6. Jocke Says:

    Haha, du får mig att låta som en Messerschmidt… :P

    Och den där punkten låg inte i rummet, det är den som är/var själva rummet… :P

    Ohja, Hawking är mycket, mycket bra… Har inte Kosmos, men ”Universum i Ett Nötskal” däremot finns i min bokhylla, typ en sorts uppföljare. Jag lånar gärna ut till folk… :D

  7. Tuss Says:

    men! en punkt kan väl inte vara rum heller! åååh.

    okej, men… lånar du bara ut till folk eller kan du tänka dig att låna ut den till mig sen? ;)

  8. Jocke Says:

    Det är väl just det vi har väldigt svårt att tänka oss, hur det kan vara så, tror nog att det är något som även de teoretiska fysikerna bråkar med varje dag… :P

    Jag tror som så att det handlar om att det är ett rum men den saknar utsträckning, så att säga.

    Om inte du är folk, vad är du då? En utomjordisk ödla som kommit för att ta över världen? Vänta nu… såg inte jag det på TV någon gång för länge sedan…:P


Kommentera

